ریبون چیست؟

image

ریبون چیست؟

اگر قصد چاپ لیبل را دارید، علاوه بر برچسب های انتقال حرارتی، به ریبون هم نیاز خواهید برای چاپ روی برچسب های انتقال حرارتی شما نیاز به ریبون دارید. در این مقاله از سایت سپاکو به تمام نکاتی که باید در انتخاب ریبون مناسب پرینتر لیبل زن و انواع ریبون بدانید اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب

ریبون چیست

دسته بندی ریبون ها

روش تشخیص ریبون side in  و side out 

انواع ریبون برای دستگاه لیبل پرینتر

ویژگی انواع ریبون ها

اندازه ریبون ها

انواع سایز ریبون

فرق بین ریبون وکس و رزین

ریبون مناسب لیبل پرینتر صنعتی

 

ریبون چیست؟

ریبون جوهری است که به صورت رولی عرضه میشود و طرح شما را روی انواع لیبل های پشت چسب دار چاپ می کند، انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین آنها: ریبون وکس، ریبون رزین، ریبون وکس رزین

 

اگر قصد خرید ریبون دارید حتما دقت کنید زیرا هر لیبل ریبون مخصوص خودش را دارد. موقع خرید توجه کنید که دو دسته ریبون داریم :

1. ریبون روکش دار بیرونی  (coated side out ) CSO

2. ریبون روکش دار درونی  (coated side in ) CSI

درون و بیرون، به قسمتی که پوشش جوهر روی ریبون ها قرار می گیرد اشاره می کند. این موضوع هنگام خرید باید بسیار مهم است مثلا ممکنه ریبون شما راست گرد و دستگاه شما چپ گرد باشد.

 

ریبون روکش دار بیرونی (Side out)

ریبونی است که روکش جوهر آنها رو به بیرون است. معولا چاپگرهای لیبل زن زبرا (Zebra) از این مدل ریبون  CSOاستفاده می کنند.

ریبون روکش دار درونی (Side in)

همونطور که از اسمشان پیداست، جوهر آنها رو به داخل میباشد. لیبل پرینترهای انتقال حرارتی دیتامکس و ساتو معمولاً از نوع ریبون ها CSI استفاده می کنند.

روش تشخیص ریبون side in  و side out :

یک تیکه از چسب نواری را به قسمت بیرونی ریبون بچسبانید، اگر چسب نواری را جدا کردید و جوهر به چسب چسبید، یعنی از یک ریبون خارجی یا OSI استفاده می کنید و اگر جوهر نچسبید یعنی آن ریبون داخلی یاک CSI هستش.

 

انواع ریبون برای دستگاه لیبل پرینتر

در این  مرحله نوبت به انتخاب نوع ریبون مناسب برای فعالیت شما می رسد. انتخاب ریبون چاپی مناسب گام مهمی در اطمینان از قابلیت چاپ، خواندن و قابل اعتماد بودن لیبل ها هست. بطور کلی 4 دسته از انواع ریبون وجود دارد:

 

ریبون وکس ( Ribbon WAX )

ریبون وکس، پر کاربرد و اقتصادی ترین نوع ریبون است . این ریبون بیشتر برای مصارف اساسی و عمومی مثل حمل و نقل و یا برچسب های مغازه یا فروشگاه استفاده میشود. به دلیل ترکیب کامل وکس در این نوع، برای چاپ به دمای ذوب کمتری نیاز داریم و در نتیجه چاپ سبکتر می شود. ماندگاری چاپ در این نوع ریبون در مقابل هرینه ایی که پرداخت میکنید بسیار منطقی و مقرون به صرفه است.

ویژگی های ریبون وکس:

  • رایج ترین و پر مصرف ترین ریبون انتقال حرارتی

  • مناسب لیبل های کاغذی

  • قابل استفاده برای لیبل های پشت چسب دار

  • دوام قابل قبول چاپ

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه

  • مناسب برای چاپ لیبل های حمل و نقل، انبار و فروشگاه ها

  • مناسب مواقعی که ماندگاری چاپ مهم نیست

 

ریبون وکس رزین (Wax-Resin)

ریبون انتقال حرارتی وکس رزین، دوام بیشتری نسبت به وکس دارد. چاپ این ریبون مقاومت بسیار خوبی در برابر خراش، سایش و رطوبت دارد. این ریبون برای برچسب های کاغذی و pvc گزینه مناسبی می باشد.

ویژگی های ریبون وکس رزین:

  • مناسب برچسب های پی وی سی و

  • ضد آب مقاوم در برابر حرارت، رطوبت و ضربه

  • رنج قیمتی مناسب

  • برای لیبل بارکدی، دارو و حمل و نقل بسیار مناسب است

  • ماندگاری چاپ متوسط

 

ریبون رزین (Full Resin)

ریبون رزین انتقال حرارتی از رزین خالص تشکیل شده است. دمای ذوب این ریبون بسیار بالاست و با ماده ای که روی آن چاپ شده، ترکیب می شود و در نتیجه دوام فوق العاده بالایی دارند. این ریبون قابلیت چاپ روی بسیاری از لیبل ها مانند امول، امنیتی، متال، خرده شونده، لایه لایه شونده، پی وی سی و یا تایوک را دارد.

ویژگی های ریبون رزین:

  • بیشترین قیمت نسب به سایر ریبون ها

  • مناسب لیبل هایی مانند اموال، امنیتی، متال و....

  • با دوام ترین نوع ریبون

  • قابل استفاده در صنایعی مانند: پزشکی، شیمیایی، خودرو یا بسته بندی

  • ماندگاری طولانی مدت مقاوم در برابر اشعه UV، حرارت های بالا، رطوبت و مواد شیمیایی

 

ریبون سوپر رزین (Super Resin)

مقاوم ترین نوع ریبون، ریبون سوپر رزین است که معمولا برای چاپ با کیفیت بسیار بالا در برچسب های اموال و یا بعضی از کاربرد های خاص که لیبل در شرایط ویژه ایی نگه داری میشود از این نوع ریبون استفاده می کنند.

ویژگی های ریبون سوپر رزین:

مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شوینده

دوام بسیار بالای ریبون

قیمت نسبتا بالا

 

ریبون رنگی

این نوع ریبون ها به صورت تک رنگ استفاده می شوند. رایج ترین رنگ ها  شامل : قرمز، آبی، سفید و سبز هستند، البته رنگ های دیگری مانند زرد، فیروزه ای، سرخابی و مشکی نیز وجود دارند. ریبون های  رنگی پس از چاپ دارای مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و رطوبت دارند.

ویژگی های ریبون رنگی:

کیفیت بسیار بالا

ماندگاری طولانی مدت

مناسب برای مواردی که به چاپ رنگی نیاز دارید.

 

اندازه ریبون چیست؟

معیار های مهمی که در انتخاب اندازه ریبون باید توجه کنید:

عرض لیبل

عرض ریبون باید متناسب با لیبل باشد. به عنوان مثال، اگر از لیبل کاغذی با عرض 60 میلی متر چاپ می کنید، باید ریبون 80 میلیمتری تهیه کنید تا 100 سانتی متری به دلیل اینکه اون قسمت اضافه ریبون که استفاده هدر می رود.

طول ریبون

طول ریبون باید متناسب به میزان مصرف و مدل لیبل پرینتری که استفاده میکنید انتخاب شود.

اندازه هسته ریبون

معمولا استاندارد هسته ریبون حدود 1اینچ یا تقریبی 3 سانتی متر است البته گاهی ممکن است دستگاه لیبل زن شما هسته کوچکتری داشته باشد. پس توجه کنید که بر اساس چاپگر خود اندازه هسته را انتخاب کنید.

 

انواع سایز ریبون چیست؟

سایز های استاندارد ریبون که در بازار عرضه می شود:  در عرض های 40،60،80،110،160 و طول در متراژ های 75،110،300،450 متر تولید می شود.

فرق بین ریبون وکس و رزین:

ریبون رزین نسبه به وکس، سرعت  چاپ کمتری دارد. برای چاپ با ریبون رزین در مقایسه با ریبون وکس به فشار و دمای بالاتری نیاز داریم. دلیل آن هم نقطه ذوب بالای رزین است.

 

ریبون مناسب لیبل پرینتر صنعتی

معمولا عرض ریبون های لیبل پرینترهای رومیزی حداکثر 110 میلیمتر است. اما در مورد لیبل پرینترهای صنعتی، حداکثر طول ریبون برای بیشتر مدل‌ها تا 450 متر و حداکثر عرض ریبون و عرض چاپ برای بعضی از مدل ها تا 160 میلیمتر است.

برای مثال : لیبل پرینتر های زبرا مدل ZT620، ZT420 عرض چاپشان 168 میلیمتر و طول ریبون که پوشش میدهند 450 متر است استفاده از طول ریبون 300 متری برای چاپگر های صنعتی در ایران رایج تر است.