راهنمای خرید ریبون لیبل پرینتر- همه چیزی که باید بدانید

image

راهنمای خرید ریبون لیبل پرینتر- همه چیزی که باید بدانید

 

 

تاریخچه و معرفی ریبون:

"ریبون" یک نوع ورق پلاستیکی است که در آن یک لایه از جوهر روی سطح آن قرار دارد. این جوهر مخصوص برای چاپ بر روی لیبل‌ها به کار می‌رود و می‌تواند قدرت ماندگاری مختلفی داشته باشد. تکنولوژی استفاده شده در ریبون‌ها، حدود سال 1980 میلادی به وجود آمد و بر اساس تکنیک "ترمال ترانسفر" یا انتقال حرارت توسط یک شرکت ژاپنی به ابداع رسید.

 

 

همچنین میتوانید مقاله ریبون چیست؟  را مطالعه کنید

 

راهنمای خرید ریبون لیبل پرینتر: انواع ریبون

 

ریبون وکس (Wax Ribbon)

ریبون وکس را اکثراً برای برچسب‌های کاغذی مورد استفاده قرار می‌دهند. با اینکه مقاومت کمتری نسبت به شرایط محیطی دارد، اما ارزانترین گزینه برای چاپ سریع و موقتی است.

 

ریبون وکس رزین (Wax\Resin Ribbon)

ریبون وکس رزین بیشتر برای برچسب‌های کاغذی و متالایز استفاده می‌شود. این نوع ریبون باعث ایجاد چاپی با کیفیت و ماندگاری بیشتر می‌شود.

 

ریبون رزین (Resin Ribbon)

ریبون رزین برای چاپ لیبل‌های مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ریبون معمولاً برای برچسب‌های PVC و لیبل‌های متال استفاده می‌شود.

 

ریبون سوپر رزین (Resin Premium Ribbon)

ریبون سوپر رزین یکی از بهترین گزینه‌ها برای چاپ لیبل‌های با ماندگاری طولانی‌تر و مقاوم در برابر شرایط مختلف محیطی است.

 

انواع ریبون‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهترین چاپ را برای نیازهای خود انتخاب کنید و ماندگاری و کیفیت بالایی را برای برچسب‌های خود داشته باشید.

 

مشخصات "ریبون":

استفاده از "ریبون‌های" کم‌کیفیت ممکن است به "هد" دستگاه شما آسیب برساند، بنابراین حیاتی است که اطلاعاتی درباره عملکرد و نوع باکیفیت "ریبون" را داشته باشید.

 

"ریبون" نوعی ورق پلاستیکی است که با جوهر پوشانده شده و به دور یک هسته مرکزی به نام "core" قرار دارد که به آن بوبین نیز می گویند و 

معمولاً از چوب یا کارتن ساخته شده است، بوبین در دو اندازه رایج یک اینچ و یا نیم اینچ تولید میشود که بیشترین استفاده از سایز یک اینچی است،

مگر در "ریبون"‌های با طول کم.

 

"ریبون" می‌تواند براساس اندازه و نوع دستگاهی که در آن استفاده می‌شود، از نظر طول (متراژ) متفاوت باشد. معمولاً، طول "ریبون" در حدود 75 تا 450 متر است. همچنین، عرض "ریبون" نیز متغیر است و اندازه‌های متداول آن از 40mm تا 160mm می‌باشد، که در اکثر موارد اندازه‌های کوچکتر از 110mm مناسب برای استفاده در دستگاه‌های مختلف است.

 

با توجه به اندازه عرض لیبل نزدیک ترین عرض ریبون را برای استفاده انتخاب کنید، زیرا در غیر این صورت جوهر استفاده نشده روی نوار انتقال حرارتی هدر می رود. پس با انتخاب عرض متناسب با لیبل یا برچسب خود از هدر رفت ریبون جلوگیری کنید و در هزینه صرفه جویی کنید.

به طور معمول ریبون هایی با عرض کمتر بیشتر برای لیبل پرینترهای رومیزی یا اداری و ریبون هایی با عرض بیشتر برای چاپگرهای انتقال حرارتی صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

موارد مهمی که در انتخاب ریبون باید به آن توجه کنید:

♦ اهمیت و پایداری چاپ (درجه حساسیت به دما - جنس پلیمریزاسیون (PE) - ضخامت جوهر) و نوع لیبل مورد نظر را در نظر بگیرید.

♦در مورد قیمت، برای ارزیابی کیفیت "ریبون"، می‌توانید آن را در برابر نور بررسی کنید و از ضخامت جوهر آن نسبت به نور پی ببرید، اما جنس پلیمریزاسیون (PE) و حساسیت به دمای "ریبون"، قابل ارزیابی توسط مصرف‌کننده نیست.

♦در انتخاب اندازه مناسب یک "ریبون"، باید به طول، عرض و اندازه هسته یا بوبین آن توجه کنید که متناسب با لیبل ( برچسب) و دستگاه چاپگرتان باشد که در برخی موارد میتوانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

♦همچنین جهت رول شدن ریبون نیز اهمیت دارد. ریبون ها بر اساس جوهرشان به دو دسته تقسیم میشوند.

الف- “ریبون” با پوشش داخلی (Side in)

ب-  “ریبون” با پوشش خارجی (Side out)

 

روش تست و تشخیص ریبون با پوشش داخلی یا خارجی :

یک تکه نوار چسب را روی ریبون بچسبانید و بعد از چند ثانیه چسب را از ریبون جدا کنید، اگر جوهر به نوار چسب چسبیده باشد ریبون شما از نوع پوشش خارجی (Side out) می باشد و اگر هیچ علامی از جوهر بر روی نوار چسب نباشد ریبون شما از نوع پوشش داخلی (Side in) می باشد.