انواع روش های کد گذاری

image

انواع روش های کد گذاری

انواع مختلف روشهای کد گذاری  محصولات تولیدی , بازرگانی وخدماتی بارکد یا خط نماد نحوه کدگذاری ( Symbology ) بیمانندی برای خود دارند و تغییر ناپذیری نیز است اکنون, این سوال پیش می آید که چرا این همه کدهای متفاوت وجود دارد؟

این سوال را بسادگی میتوان پاسخ داد; زیرا کد گذاری های مختلف برای حل مشکلات صنایع گوناگون به وجود آمده است. حال با هم به برخی از کدگذاری های معمولی نگاهی کوتاه می اندازیم تا ببینیم که چگونه و کجا و چرا از آنها استفاده می کنیم 

 

UPC/EAN : این نوع کد گذاری برای نظارت خروجی ( بررسی نهایی ) به کار برده می شود. کد UPC با طول ثابت است و به طور خاص در فروشگاهها و کارخانجات تولید کننده مواد غذایی کاربرد دارد. این کد برای فروشگاههای بزرگ و چنین مواردی در نظر گرفته شده است که با استفاده از12 رقم فضای مناسبی برای تعریف محصولات در اختیار قرار می دهد.

 

Code39  : این روش کد گذاری به این علت ایجاد شد تا در صنایعی به کار برده شود که به استفادهاز حرف نیز درکنار ارقام احتیاج دارند. این روش کد گذاری عمومی ترین روش کد گذاری است که از قدیم به کار برده می شود. این نوع کد گذاری معمول درتمام صنایع با استثناء تولید کنند گان مواد غذایی به کار گرفته میشود; اما با توجه به اینکه بارکد دارای طول زیادی خواهد بود, برای مواردی که اندازه برچسب روی اقلام تولیدی گزینه ای درخور توجه باشد , پیشنهاد نمی شود. Code128 : این روش کد گذاری وقتی به کار می آید که شما انتخاب زیادی از حروف و ارقام داشته باشید. در صنایعی که اندازه برچسب روی اقلام گزینه درخور توجه باشد, این روش کد گذاری انتخابی مناسب برای شماست; زیرا فشرده و خواناست. از این روش کد گذاری معمولا "در حمل و نقل استفاده می کنند که در آن اندازه لیبل موردی مهم بشمار می رود .

 

Interleaved of25: از دیگر روشهای کد گذاری معمول در صنایع حمل ونقل است که درکنار آن کاربرد بسیاری در انبارها و شرکتهای عمده فروش دارد. این کدها هم به صورت فشرده شده و کم جاست.

 

PDF 417 : این روش کد گذاری به عنوان روش دو بعدی ( D2 ) شناخته شده است که به صورت خطی نیست و بیشتر شما را به یاد جدول روزنامه ها می اندازد; اما تفاوت این کد با سایر کدهایی که در مورد آنها توضیح دادیم این است که PDF417 واقعا" فایل داده های سیار ( Portable Data File ) است که مثلا "ممکن است شامل اسم, نشانی, شماره تلفن منزل , شماره گواهینامه رانندگی ,عکس , حتی خلاصه سوابق رانندگی شما باشد! در نهایت اینکه این روش کد گذاری ممکن است اطلاعات کامل و جامعی را درخود جای دهد و حجمی در حد تمبر پستی داشته باشد. البته طبیعی است که هر چه اطلاعات شما کاملتر باشد حجم این کد نیز بزرگتر خواهد شد.